Microsoft is merging the personal and business versions of Teams into a single app
Posted on March 18Microsoft werkt aan een geconsolideerde Teams-applicatie die zowel door privé- als zakelijke gebruikers kan worden gebruikt. Met deze ene app wordt het mogelijk om naadloos te schakelen tussen beide accounttypen, waardoor gebruikers niet langer twee afzonderlijke apps hoeven te downloaden.
In een blogpost geeft Microsoft aan dat het momenteel een preview van deze app aan het testen is. Deze preview is beschikbaar in build 26080 van Windows 11 24H2, die momenteel wordt getest in de Canary en Dev Channels. In deze experimentele build is één Teams-applicatie geïntegreerd. Hiermee kunnen gebruikers meerdere accounts koppelen en tussen deze accounts schakelen.
Dit kan zelfs gaan om persoonlijke en werkaccounts. Microsoft schrijft: "We hebben consistent feedback ontvangen van zowel privé- als zakelijke gebruikers: jullie willen één Teams-app waarmee je kunt schakelen tussen persoonlijke en werkaccounts." Gebruikers kunnen eenvoudig tussen accounts wisselen via een dropdownmenu, maar ook vlak voordat ze een gesprek starten. Bovendien is het mogelijk om vanuit de app een gesprek aan te gaan zonder dat je een account nodig hebt.
Notificaties voor Teams worden ook aangepast, aldus Microsoft. In de notificatiebalk wordt aangegeven op welk account een gesprek binnenkomt, en er komen meer details in de banner te staan.
Voorheen waren er altijd aparte apps voor Teams. Dit zorgde vaak voor verwarring bij gebruikers: er was een Microsoft Teams (free)-app voor privégebruikers, terwijl zakelijke gebruikers de Microsoft Teams Work of School-app moesten downloaden. In Windows 11 was standaard de (free)-versie geïnstalleerd. Hoewel het sinds vorig jaar mogelijk is om deze app te verwijderen, hadden gebruikers nog steeds vaak twee versies van de chatapp op hun pc staan. Microsoft meldt dat de nieuwe, geïntegreerde app voorlopig nog steeds de naam (Work of School) draagt, maar dat dit alleen geldt tijdens de testperiode. In de toekomst zal deze app alleen nog Microsoft Teams worden genoemd. De (free)-app wordt 'in een toekomstige release' uit Windows verwijderd.
Back to the archive